Prvým cieľom návrhu zákona je umožniť mestám a obciam vyrubiť vyššiu daň
z tzv. schátraných stavieb. Ide o stavby, ktoré sú neudržiavané,
nezodpovedajú základným požiadavkám na stavby alebo sú stavbami
'závadnými', ohrozujúcimi život alebo zdravie osôb. Druhým cieľom
predloženého návrhu zákona je formulačné spresnenie zákona na účel
odstránenia výkladových nejasností.
Predkladatelia v dôvodovej správe uviedli, že v súčasnosti nemajú obce
priame finančné páky, prostredníctvom ktorých by mohli vplývať na
vlastníkov stavieb, ktoré sú dlhodobo neudržiavané a často sa nachádzajú
v dezolátnom stave. Hromadí sa v nich komunálny odpad, zdržiavajú sa v
nich ľudia bez domova. "Tieto stavby sú nielen neestetické, ale neraz
predstavujú hrozbu pre okolité nehnuteľnosti, motorové vozidlá
zaparkované v ich blízkosti či chodcov. Rovnako môžu spôsobovať problémy
z ekologického, hygienického či protipožiarneho hľadiska," konštatovali predkladatelia.
Tvrdia, že najúčinnejší prostriedok, ktorý môže vlastníkov tzv.
schátraných stavieb motivovať zabezpečiť ich riadnu údržbu, je
ekonomický nástroj v podobe povinnosti platiť vyššiu daň zo stavieb. "Návrh
zákona upravuje koeficient ročnej sadzby dane, ktorého hodnotu až do
výšky 10 budú môcť určiť mestá a obce vo všeobecne záväznom nariadení.
Ten ovplyvní výpočet výšky dane z tzv. schátraných stavieb. Súčasne sa
navrhuje, že zvýšenú daň z tzv. schátraných stavieb bude možné vyrubiť
až v prípade, že vlastník stavby bol na zámer uplatniť na jeho
nehnuteľnosť koeficient najmenej dvakrát vyzvaný," dodali predkladatelia.
Na základe pozmeňujúceho návrhu poslanca Petra Cmoreja (SaS) sa zároveň
doplnilo, že koeficient sadzby dane neudržiavanej stavby možno rovnako
ako samotnú sadzbu dane zaviesť, zmeniť alebo zrušiť len k 1. januáru
zdaňovacieho obdobia. Dôvodom je, aby správca dane neuplatňoval rôzny
režim pre tú istú stavbu počas roka.
Účinnosť je stanovená na 15. júna 2022.